Webdesign: Optagelseskrav
Om kravene
- Dette er krav for at blive optaget på siden "Webdesign". Webdesign kan sammenlignes med cykling: De fleste kan finde ud af det, mange kan endda gøre det temmelig godt - men de færreste lever af det. Her er vi interesserede i virksomheder som har det som arbejdsområde, derfor er det nødvendigt med krav.
Ufravigeligt krav
- Firmaets egen hjemmeside skal indeholde (helst mere end to) KLIKBARE referencer til udført lønnet arbejde. De udførte hjemmesider skal være I DRIFT (ikke kun eksempler og forslag) og det skal primært være hjemmesider for firmaer.
- Det er IKKE tilstrækkeligt med en flot hjemmeside, eller en imponerende liste med firmanavne. Det skyldes at enhver kan fremstille begge dele uden kundskaber eller erfaring i webdesign.
- Man skal altså kunne afgøre hvad firmaet beskæftiger sig med og om firmaet har erfaring i det, ved at se på firmaets referencer.
- Ethvert firma som vil være relevant på MediaVejviseren bør kunne opfylde dette uden problemer
Der kræves en vis standard for firmaets egen hjemmeside
- Firmaets egen hjemmeside skal indeholde mere end en forside med logo.
- Firmaets egen hjemmeside skal fremtræde professionelt. Det er f.eks. tegn på manglende professionalisme hvis lyd på hjemmesiden ikke kan slukkes, hvis intro'er ikke kan springes over, at siden kun kan ses hvis man har JavaScript eller Flash, at siden er lavet i Word- eller PDF-format, eller at den kun/ikke fungerer i bestemte browsere eller på mobiltelefoner.
- Firmaets egen hjemmeside skal være af en vis standard. Dette er svært at afgøre entydigt, for visse ting er på sin plads i nogle tilfælde og ikke i andre. Elementer som "trækker fra" i billedet er f.eks.: "Optimiseret til den-og-den-browser", "Ses bedst i den-og-den-opløsning", "Aktivér venligst JavaScript", "Du skal have Flash installeret for at se denne side", Overdreven brug af "roterende giffer", "gratis-plugins", counters, animerede scripts og lignende.
- Firmaets egen hjemmeside skal ikke indeholde for mange åbenbare og åbenlyse fejl. Dette er svært at afgøre entydigt, for visse ting er på sin plads i nogle tilfælde og ikke i andre. Elementer som "trækker fra" i billedet er f.eks.: en sidetitel som "Default.html" eller manglende sidetitel, "lorem ipsum" tekst, stavefejl, etc.
- Sidens udseende er ligegyldigt. Det trækker ikke ned at have en "grim" side og det giver ikke et plus at have en "pæn" side. Heller ikke omvendt. For brugere af MediaVejviseren vurderes det som en fordel, at de virksomheder som er med på listen kan fremvise forskellige typer udseende eller "stil" - nogle brugere vil kunne lide én type og andre en anden. Derfor er der ingen krav hvad udseende angår.
Tredjeparts-indhold på webdesign-firma-hjemmesider
- Reklamer: En hjemmeside der viser reklamer er nok ikke en hjemmeside som lever af at lave webdesign for andre, derfor trækker mange reklamer ned i vurderingen.
- Tredjeparts-plugins / scripts: Det trækker væsentligt ned i bedømmelsen med stor brug af tredjeparts-scripts, som f.eks. Angular.js, jQuery, Google-scripts mfl.
Virksomheder som udsætter sine besøgende for scripts som er skrevet, kontrolleret og/eller hostet af tredjepart må formodes ikke at kende til grundlæggende sikkerhed, samt ikke at have evnerne til selv at skrive scripts (eller for den sags skyld at forstå hvad brug af disse indebærer). Derfor vurderes sider som bruger disse teknologier som værende uprofessionelle. Især hvis disse scripts ikke kan blokeres uden at hjemmesiden mister funktion.
Brug af gratis-skabeloner, tredjeparts skrifttyper mv giver desuden det indtryk at virksomheden teknisk set er afhængig af andre og ikke selv har de fornødne tekniske kompetencer.
- Tredjeparts-CMS: Det samme gælder hvis webdesign-virksomhedens egen hjemmeside f.eks er en blogger-/wordpress-blog eller anden type freeware-CMS. Undtaget er f.eks. virksomheder som lever af opsætning af et bestemt type CMS, hvor det naturligvis er i orden at dette firmas egen hjemmeside er lavet i samme CMS.
- Tredjeparts-analyse: Google Analytics og lignende scripts, hvor en hjemmeside-ejer giver en tredjepart fuld adgang til al information om sidens besøgende vurderes som uprofessionelt på en hjemmeside for et firma som angiveligt lever af webdesign. Uanset om disse scripts er leveret af en multinational udbyder eller af et mindre kendt firma. Det skyldes at et firma som laver webdesign som minimum bør kende til det allermest grundlæggende indenfor sikkerhed og privatliv. Brug af disse scripts diskvalificerer ikke, men er der andre ting som vurderes "på grænsen" kan disse scripts være det afgørende lod i skålen.
Specielt om "blandede" sider
- Firmaets egen hjemmeside skal handle om webdesign. Firmaer med flere typer aktiviteter kan komme med på listen, men det skal være tydeligt at webdesign er den største del af den samlede aktivitet. OBS Der kommer mange henvendelser fra reklamebureauer som også laver webdesign, eller webdesign-firmaer som også laver andet grafisk arbejde eller reklame. Som udgangspunkt bliver disse firmaer placeret under én af kategorierne - gør venligst opmærksom på hvilken gruppe du foretrækker.
- Firmaets egen hjemmeside skal være af erhvervsmæssig karakter. Det kan i begrænset omfang accepteres at der forekommer "personlige undersider", men det erhvervsmæssige skal være i centrum for siden og det væsentligste element på forsiden.
Retningslinjerne er ændret: 2020, 2017.
Virksomheder optaget tidligere kan have opfyldt lempeligere eller strengere optagelseskrav.